تنظیم نبودن جلوبندی و شاسی و بخصوص موازی نبودن چرخها علاوه بر تاثیرات نامطلوب در کارکرد خودرو، لاستیک ها را به شدت دچار فرسایش میکند. لذا در صورت بروز سایش غیر معمول در لاستیک فوراٌ باید پس از کنترل فشار باد، سیستم تعلیق، فرمان و جلوبندی را کنترل نموده و از صحت عملکرد آن مطمئن شد.
در این بخش مفاهیم مربوطه شامل کستر، کمبر، کینگ پین، همگرایی و واگرایی شرح داده میشود.
موضاعات دیگر را در اینجا بخوانید.
الف) زاویه کستر: (Caster)
![زاویه کستر](https://www.kiatire.ir/wp-content/uploads/2021/11/1580824460-caster-300x159.jpg)
زاویه کستر یکی از زوایای فرمان است که در هدایت خودرو تاثیر مهمی دارد. زاویه کستر حالت استقرار محور چرخش چرخهای جلو نسبت به خط قائم را از دید جانبی بیان می کند. با تعیین زاویه کستر تاثیر وزن وارد بر چرخ جلو و نیروی هدایت کننده مشخص میشود. هر گاه اثر وزن خودرو عقبتر از نیروی کشنده در روی زمین باشد، کستر مثبت و هرگاه جلوتر باشد کستر منفی میباشد. کستر مثبت به تعادل و جهت یابی وسیله نقلیه در جاده کمک میکند. زیرا نقطه اثر محور سگدست در جلوی نقطه اتکا چرخ قرار می گیرد. به این ترتیب چرخ به سمت جلو کشیده میشود. این زاویه دارای اثر دیگری هم هست و آن در سر پیچ هاست که اتومبیل تمایل دارد حول چرخ خارجی آن به طرف خارجی قوس پیچ کشیده شود.
ب) زاویه کمبر: (Camber)
![زاویه کمبر](https://www.kiatire.ir/wp-content/uploads/2021/11/1586691265-camber-diagram-e1637152029767-300x226.jpg)
وقتی خط محور چرخ از دید جلو نسبت به خط قائم انحراف داشته باشد چرخ دارای زاویه کمبر است.بنابراین سه حالت کمبر صفر و کمبر منفی و کمبر مثبت وجود دارد.
خواص کمبر
الف) کمبر صفر درجه
در چرخی که کمبرش صفر است، چرخ کاملاً قائم حرکت کرده و عمل هدایت و فرمان دادن نسبتاً دشوار است. از این روش در خودروهای سنگین استفاده می شود.
ب) کمبر منفی
در تعلیقهای مستقل برای آنکه سطح اتکای خودرو با جاده افزایش یابد، به چرخهای عقب کمبر منفی میدهند، ولی در چرخهای جلو کمبر منفی در نظر گرفته نمیشود.
ج) کمبر مثبت
کمبر مثبت در چرخهای جلو بین صفر تا یک درجه انتخاب میشود تا به وظایف زیرعمل نماید:
1- در کمبر مثبت نبروی جانبی چرخ را روی محورش به سمت بالا هدایت میکند و لذا از روی مهره سر محور برداشته شده و چرخ روی دو عدد یاتاقان مخروطی به خوبی استقرار مییابد.
2- چرخ وقتی زیر بار قرار گیرد به حالت قائم در میآید. هرگاه کمبر مثبت نباشد گشتاور خمشی چرخهای جلو را به حالت کمبر منفی در خواهد آورد. به این خاطر کمبر مثبت موجب میشود که چرخها در بار کامل به حالت قائم درآیند.
3- وقتی در حالت بار کامل چرخها بصورت قائم درآیند، نیروی کششی بر محورها و سیبکها تاثیر نموده و لقی احتمالی آنها را بر طرف میکند.