نکات مهم در خصوص فشار باد تایر
برای افزایش عمر مفید تایر و ایمنی در حرکت همواره به نقش تعیین کننده باد مناسب تایر توجه نمایید. اگر باد تایر کمتر از حد مجاز باشد، فشار هوای کم باعث تولید حرارت بیشتر در تایر می گردد که باعث تخریب تدریجی تایر شده و از طرفی به دلیل افزایش سطح تماس با جاده و تماس ناحیه کناره با جاده، باعث سایش غیر یکنواخت و زیاد در ناحیه کناره تایر میگردد.
برای خرید تایر اینجا کلیک کنید.
اگر باد تایر بیش از حد مجاز باشد، فرمان پذیری چرخ ضعیف شده و توانایی تایر برای جذب لرزشهای ناشی از جاده کاهش مییابد و بدلیل اینکه مرکز تایر بیشتر از بقیه سطح رویه آن با جاده در تماس است منجر به سایش سریع مرکز سطح آج تایر می گردد و امکان ترکیدگی تایر هنگام برخورد با مانع وجود خواهد داشت. از این روی، باید فشارباد حداقل ماهی دو بار کنترل شود.
فشار باد تایرها براساس استانداردهای مربوط به حمل و نقل توسط خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو اعلام میشود. معمولاً فشار باد تایر برای هر خودرو به صورت برچسبی کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب تعبیه میشود.
توصیه میشود پیش از حرکت و زمانی که تایر خنک است، اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید. معمولاً پس از رانندگی طولانی، حرارت و فشار باد افزایش پیدا می کند. بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشتر باشد هیچگاه آن را کم نکنید و پس از خنک شدن، مجددا فشارباد تایر را کنترل نمایید. همچنین تنظیم فشار باد براساس باری که خودرو حمل می کند نیز متفاوت است. اگر مجبور شدید باری بیش از حد مجاز را روی خودروتان وارد کنید باید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو و مشورت با کارشناسان فنی، میزان فشار باد تایر را افزایش دهید.
فشار باد تایر در مواقع خاص
جاده گلی: در شرایط کاملاٌ گلی، کم کردن فشارباد باعث افزایش اندازه سطح تماس تایر با جاده شده و قابلیت حرکتی تایر را بالا میبرد.
جاده برفی: در جاده برفی فشارباد معمولی تایر را تغییر ندهید، فقط در صورتی که ناهمواری جاده برفی زیاد باشد کاهش فشارباد به جلو بردن و غلتیدن تایر کمک میکند.
جاده سنگلاخی: در این حالت نباید فشارباد را تغییر داد. کاهش فشارباد موجب صدمه دیدن تایر و حتی ترکیدن آن میگردد.
جاده ماسه ای: کاهش فشار باد تایر به غلتیدن و جلو بردن تایر و خودرو در جاده شنی و ماسه ای کمک میکند.
جاده خیس: فشار باد را تغییر ندهید.
بطور کلی هیچگاه نباید فشارباد تایر کمتر از حداقل فشارباد توصیه شده توسط سازنده باشدو پس از بازگشت به جاده معمولی فوراٌ باید فشارباد تایر به حالت نرمال رسانده شود.